maanantai 4. marraskuuta 2013

iPadin jalanjäljillä eli osuuspankin edustajiston vaalit

Oon äänestänyt aika monta kertaa tähän mennessä. On ollut presidentinvaaleja, eduskuntavaaleja, kunnallisvaaleja, kirkollisvaaleja, koulun edustajiston vaaleja, haamuvaaleja... Nyt voin kuitenkin suoraan sanoa, että en oo kohdannut huonommin suunniteltuja ja organisoituja vaaleja, kuin osuuspankin edustajiston vaalit.

Viime viikolla postiluukusta kolahti kirjekuori ehdokaslistoineen ja vastauskuorineen. Selasin paperit läpi ja olin jo heittää pois - rehellisesti sanottuna oon asiakasomistaja ihan vaan sen takia, että maksavat mulle pankista rahaa, kun mulla on rahaa tilillä, ei haittaa - kunnes huomasin, että kaikkien äänestäjien kesken on arvonta. Kyllä mä voisin iPadin käydä voittamassa, jos se sen yhen äänen verran maksaa.

Joten eikun vaalikonetta täyttämään - ehdokkaissa ei ollut yhtään tuttua nimeä, jännä hetki - ja siitä ne ongelmat sitten alkoivatkin.

Ensimmäinen ongelma: oman pankin sivut
Posti kehotti siirtymään vaalikoneelle, joka löytyy sivulta www.op.fi/keski-suomi. Kaikki muuten hyvin, mutta ei muuten löydy. Vaaleihin liittyen sivulta löytyy jopa uutinen vaalikahveista. Jes.

Joten googlettamaan; sillä tavalla kaikki ratkeaa helposti, eikö? Niin sitä luulis...

Toinen ongelma: Googlen löydöt
Ensimmäisenä hakusanana "Op vaalikone". Kai sen nyt sillä luulis löytyvän. Ei suinkaan, löysin itseni Etelä-Karjalan osuuspankin sivulta, joka kaiken lisäksi käsitteli ehdokasasettelua.
No, jatketaan samalla hakusanalla. Hei, nyt näyttää paremmalta, toiselta sivulta löytyy jo linkki vaalikoneeseen... Kaikki muuten hyvin, mutta se vaalikone on Turun Seudun Osuuspankille. Jes.
Eli karvalakkimalli käyttöön, "osuuspankki keski-suomi vaalikone". Löysin itseni OP:n facebook-sivuilta, jota kautta lopulta myös sen oikean linkin: www.op.fi/vaalit. Niin. Sen painaminen noihin kirjeisiin olisi vaatinut kamalasti lisää.

Ja toki, kun sen oikean sivuston löytää, niin olisi toivonut, että siellä olisi ollut suora huomio "VAALIKONEESEEN TÄSTÄ" tai vastaavaa. Ei tietenkään. Se nyt kuitenkin oli ongelmista pienin, kun löytyi kuitenkin.

Kolmas ongelma: jumittavat koneet
Vaalikone itsessään toimi melko hyvin. Mitä nyt muutaman kerran jumitti. Sitten sain vastaukset eteeni. Ja oma kone jumitti. Huoh.

Olisin myös tavallaan toivonut, että kun ne vaalikoneen ehdokasvastaukset on käynyt läpi, olisi jostain löytynyt painike, joka vie takaisin äänestämään. Mut mitäs pienistä, eihän pienetkään meistä.

Neljäs ongelma: itse äänestys
Ehkä se oon vaan minä, joka olen välillä vähän yksinkertainen, mutta kuvittelen jotenkin, että jos painan sivulla kohtaa Äänestä nyt!, pääsen äänestämään. Siinä vaiheessa, kun tuon linkin takana oli pelkkää tekstiä, mm. pätkä "Siirry oman Osuuspankkisi vaalisivuille ja äänestä nyt heti!", teki ehkä mieli huutaa. Ehkä huusinkin. Mä kun luulin olevani niillä vaalisivuilla ja tekeväni juuri niin... 

Ajattelin jo hetken, että oonpa sit kerrankin vanhanaikainen ja lähetän ääneni postissa. Sit jäin miettimään... Tuossa äänestyslipussa ei vaikuta olevan minkäänlaista tunnistekohtaa. Helppo siis pitää äänestäjä ja annettu ääni erillään, mutta MITEN mä siihen arvontaan sitten automaattisesti osallistun, jos lapusta ei edes käy ilmi, kuka se on lähettänyt? Lopulta siis onnistuin tajuamaan jopa sieltä nettisivuilta, minne mun _taas kerran_ pitää siirtyä, kun luulin jo olevani perillä.

Että niin... Vähän turhan monta linkkiä ja väärää osoitetta ja puutteellista tietoa ties sun mitä. Voin hyvinkin kuvitella, että vähänkin vähemmän tietokoneiden kanssa puuhaavalta - ihmiseltä, joka ei sukupolvensa myötä ole nettinatiivi - vois jäädä osio jos toinenkin löytämättä eli tekemättä koko homma. Tai ehkä mä vain olen liian yksinkertainen ja tuo on kaikille muille ihan helppo homma?

Voisinko mä siis nyt tän kaiken pään seinään hakkaamisen ja turhien sivureittien jälkeen vain voittaa sen iPadin?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti