torstai 23. elokuuta 2012

kookoskarkkeja


Ohjeen nappasin tällä kertaa täältä:

1 dl sokeria
2 dl kaurahiutaleita
3 dl kookoshiutaleita (100 g pussi riitti koko ohjeeseen, päälle ei tosin hirveästi jäänyt, eli jos tahtoo väkertää kauniimpia, niin toisesta pussista vähän apuja)
2 rkl kaakaojauhetta
2 rkl voita/margariinia sulatettuna
1 kananmuna

Sekoita kaikki ainekset keskenään ja laita taikina jääkaappiin jähmettymää.
Kun taikina on jähmettynyt, pyörittele palloiksi.
Kaada lautaselle kookoshiutaleita ja kierittele pallot siinä.
Laita pallot jääkaappiin jähmettymään, etteivät hajoa käsiin syödessä.

Mun on ollut tarkoitus ottaa tää ohje äitiltä talteen jo varmaan pari vuotta, mutta aina se vaan on jäänyt. Onneks google on kaveri, tosin täytyy mun yhä tarkistaa se äitin ohje, koska se nyt vaan on mulle se aito oikea.

Tehtiin näitä kotona ajoittain aika useinkin. Päivällä kun teki, niin illalla ne oli jähmettyny just hyviksi. Ja aamulla ei välttämättä ollu enää montaakaan jäljellä, kun käytiin jokainen vuorollaan napsimassa niitä jääkaapista. Namnam.

Totesin tossa pyöritellessäni myös, että näähän on maidottomia. Ehkä nää on siis myös jäänne mun maitoallergia-ajalta. Siltä ajalta on jäänyt kyllä mun suurimpia herkkuja vielä tähänkin päivään, Mignon-munat, Wiener-nougat (ja okei, nougat ihan ylipäätään), ja sitten se fakta, että letuista tulee parhaita, kun niihin laittaa ainakin puolet nesteestä vichyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti