sunnuntai 24. huhtikuuta 2016

hippi mikä hippi eli pari sähkönkäyttövinkkiä

Saatiin sähköyhtiöltä sähkön käyttöraportti.

Kahden vuoden omaa kulutusta ei oikein pääse vielä vertaamaan toisiinsa, kun ollaan asuttu nykyisessä asunnossa vasta yksi kokonainen vuosi. Äärimmäisen mielenkiintoiseksi tuon lukeman kuitenkin teki raportissa mukana ollut vertailutaulukko, johon on kerätty tietoa eri tyyppisten asuntojen  ja kotitalouksien keskimääräisestä sähkönkäytöstä.

Me asutaan ei-sähkölämmitteisessä kerrostalokaksiossa, kahden henkilön taloudessa.
Vastaavan talouden keskimääräinen sähkönkäyttö on 2500 kWh/vuosi.
Vastaavan talouden säästäväinen sähkönkäyttö on 2000 kWh/vuosi.

Meidän sähkönkäyttö vuodelta 2015 oli 1572 kWh.

Vertailukohdaksi voisin vielä kertoa, että ei-sähkölämmitteisen yhden hengen kerrostaloasunnon keskimääräinen käyttö on 1500 kWh/vuosi.

Mikä tästä tekee mun mielestä erityisen hauskaa? Meillä on sauna. Sähkösauna.

Mä olen sähkölaitteidenkin suhteen melkoinen hippi. Ei se lopulta ilmeisesti paljoa vaadi, että sähkönkulutuksen saa pidettyä järkevissä lukemissa - myös taloudessa, jossa on kaksi tietokonetta, sopivan iso telkkari kaiuttimineen ja se sauna. Seuraavat olen tiedostanut omista kulutustavoistani:

Kuljen aika usein ympäri kämppää ja sammuttelen valot huoneista, joissa me ei olla. Mihin ihmeeseen keittiö, eteinen tai makuuhuone tarvitsee valaistusta, jos me molemmat ollaan olohuoneessa? Ja voi ihana kevät, kun työaamuinakaan ei enää tarvitse laittaa yhtään lamppua päälle, kunha vaan avaa verhot.

Tietokoneiden näytöt, kaiuttimet... huspoispäältä, kun ei käytetä. Ei mihinkään standby-tilaan, se on ehkä ärsyttävintä ikinä. Mua hieman yhä häiritsee se, että meidän telkkaria ei saa kokonaan pois päältä vaan se jää aina standby-tilaan. Olen opetellut elämään sen kanssa. Oman läppärin laturin nappaan pois seinästä aina, kun läppäri ei ole päällä - miksi täyttä akkua tarttisi ladata, kun koko konetta ei sillä hetkellä edes käytä?

Meillä ei myöskään jätetä kännykän latureita pistorasioihin. Useampikin kaveri on saanut tästä saarnan. Turhan sähkönkulutuksen lisäksi mä olen saanut päähäni, että ne saa aikaan turvallisuusriskin - ja ihan todistetusti pitävät ääntä. Sellaista ärsyttävää pientä ininää. Hrrh, pois seinistä mokomat, kun eivät ole töissä.

Suurin säästö tulee silti todennäköisesti mun uuninkäyttötavoista. Tän olen oppinut äidiltäni - uunia ei lämmitetä ihan huvin vuoksi. Jos uuniin haluaa laittaa jotain, niin mielellään tehdään perään vaikka sämpylät, tai mitä nyt tulee mieleenkään. Periaatteena on, että jos uunin kerran laittaa päälle, niin käytetään sitä kerralla sen verran, että heti ei tartte lämmittää uudelleen. Uunin lämmittäminen kuluttaa ihan älyttömän paljon sähköä. Loppujen lopuksi meillä käytetään uunia hyvin harvoin.

Saunasta mä sitten toisaalta en tingi. Ei sitä ihan joka viikko lämmitetä kun aina ei ehdi, muista tai edes tee mieli, mutta jos tekee mieli saunaan kahdesti saman viikon aikana, niin sitten mennään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti