maanantai 26. syyskuuta 2011

elokuvista, osa 2

Sen lisäks, että olen keräilijä, mä myös pidän listoista. Tietyissä tilanteissa nää tukee toisiaan ihan mukavasti.

Tässä lista meidän hyllystä löytyvistä elokuvista.

Tosiaan, siinä vaiheessa, ku elokuvia alkaa olla "jokunen", tuo lista on osottautunut ihan käteväksi välineeksi. Tarkistellaan sieltä, mitä ei olla vielä katottu, samoin on helppoa, kun voi kattoa suoraan, mitkä leffat kestäis alle kaks tuntia, eikä tartte lähteä käymään läpi yksitellen.

Lisäksi mun mielestä on mielenkiintosta, kun tosta tulee seurattua eri ohjaajien tekeleitä ihan eri tavalla. Tai siis ei sitä kaikista leffoista tuu ajatelleeksi, että samalta ohjaajalta vois olla jotain muutakin.

Oon lähiaikoina miettiny eri maista tulevia elokuvia. Oon aina tykänny hirveesti ranskalaisesta elokuvasta, jossain välissä raahasin äitin kattomaan melkein kaiken ranskalaisen, mitä leffassa pyöri. Ranskalaiset elokuvat vaan näyttää yleensä niin ranskalaisilta, ja on se huumorikin ehkä vähän erilaista. Plus ranskalainen kauneus on erilaista kuin hollywood-kauneus, samalla tavalla kuin vanhojen elokuvien kauneus on erilaista kuin nykyelokuvien kauneus.

Espanjalaista tai espanjankielistä elokuvaa sen sijaan mun on jotenkin kamalan vaikea lähteä kattomaan. En oo ikinä ymmärtänyt sitäkään, mitä ihmiset näkee Serranon perheessä, mun mielestä sitä on vaan tuskasta yrittää seurata. Se kieli on jotenkin niin outo ja nopea, samoin tunteet on liian voimakkaita mun ymmärrettäväks. Ehkä mä tänkin kynnyksen joskus ylitän.

Seuraava tutustumiskohde on hongkongilaiset elokuvat. Oon jo vuosia sitten ihastunut elokuvaan My Blueberry Nights, ohjaajana Wong Kar Wai. Saman ohjaajan käsialaa on ylistetty In the Mood for Love, joka mulla on hengannu hyllyssä nyt hetken ajan, yllättäen en oo vielä saanu katottua. Eilen sit löysin lisää tuotantoaan, ja pakkohan ne oli ostaa, kun ainakin takakansiensa perusteella ovat saaneet loistavia arvosteluja.

Näitten lisäks hyllyssä on pari saksalaista, italialainen ja belgialainen (flaaminkielinen) elokuva. Aika pieni toi "ulkkari"-osasto toki on englanninkieliseen verrattuna.

Ps. Mä annan noita ihan mielellään lainaan. Toki sille ehdolla, että pysyvät tallessa ja tulevat järkevällä aikavälillä ehjänä takasin. Jokusen DVD:n oon ostanu käytettynä videovuokraamosta, ja niissä on valmiina jo ilmoitus siitä, että rikkoontuneesta levystä veloitetaan 42€ :D
Otan myös leffailtaseuraa vastaan. Ja tykkään yrittää suositella muille jotain, mistä voisivat tykätä.

Ps2. Otetaan vastaan DVD-hylly. En tiedä, mihin laitan seuraavat, kun tuo ylempi kerros kohta täyttyy.

Ja naapurissa oleva Makuuni on nykyään ihan petollinen paikka. Siellä myydään käytettyjä leffoja hintaan 4€/kpl, 10€/3kpl. Ja siellä on oikeesti tosi hyviä leffoja! Ihan surkuttelen välillä, ku en voi ostaa niitä enää, ku meillä on jo ne hyllyssä. Loogista...

3 kommenttia:

  1. -Pilvi the stalkker-26. syyskuuta 2011 klo 20.45

    Wong Kar Wai tekee varmaan ihan hyviä leffoja, mutta ei ne mun mielestä oo ihan Honkkarilaisia...
    Kato vaikka Stephen Chown leffoja.

    VastaaPoista
  2. Ensimmäinen stalkkeri tunnusti!
    Kyl ne vaan väittää olevansa. http://www.imdb.com/title/tt0112913/ toi ainakin. BTW, mikä Neonpyhimys? Fallen Angels.

    VastaaPoista
  3. Pilvi the stalkker27. syyskuuta 2011 klo 7.14

    Meinasin kyllä vähän niinkun hengeltään, kun jätkä on jo sen verran paljon tehnyt leffoja ulkomailla, noista vanhemmista varmaan löytyy enemmän sitä henkeä.Suomennos WTF.

    VastaaPoista